Speel je mee in Li La Land?

Als ik ga invallen bij een kleutergroep, probeer ik altijd van te voren wat informatie te vinden van de school door hun website te bezoeken. Nog prettiger is het, als ik weet, welk thema op dat moment in de groep behandeld wordt. Soms kan dat niet, omdat je 's ochtends een telefoontje krijgt of je wil komen ivm ziekte. Maar het komt ook regelmatig voor dat ik van te voren weet waar ik heen ga.

Dat is het mooiste. Want dan zoek ik in mijn boek Speel je mee in Li La Land? een verhaal wat past bij het thema. Overal waar je komt reageren kleuters op dezelfde manier op de poppen. Met verwondering en nieuwsgierigheid wat er gaat komen. Het mooie van Li La Land is dat er altijd een prachtige opbouw in zit. Elk verhaal begint met een 'orientatie', een 'probleem' waar een oplossing voor moet komen. De poppen die bij het verhaaltje horen zijn de aangevers. Daarna heb je de 'verkenning', kinderen denken na over een oplossing, gaan vragen stellen, handelen, en welke oplossingen er ook komen, alles is goed. Probeer het maar uit. Dus gaan ze daarna onderzoeken en 'uitvoeren' en bij de 'verwerking' mogen ze elkaar informeren wat ze gevonden hebben.

Bij elk thema kan je wel een geschikt verhaal vinden. Je hebt maar weinig nodig aan materialen. Bijna alles staat wel in je keukenkast of kan je in en om je huis vinden. Daarom is het best jammer, dat ik vaak te horen krijg op scholen, dat ze nog nooit gehoord hebben van Speel je mee in Li La Land?. Op mijn website, onder het blokje WAT, staat 'workshop' genoemd. Klik daar maar eens op, dan lees je wat meer achtergrondinformatie over onderzoekend en ontdekkend leren bij kleuters met Speel je mee in Li La Land?.